lørdag den 14. december 2013

Vanillekranse



Jeg har haft min debut som vanillekranse-bager. Der er rum for forbedring, når det gælder formen - men smagen er helt i top.
 
 Vanillekranse (ca. 65 stk.)
  • 250 gr. mel
  • ½ tsk. hjortetaksalt
  • korn fra ½-1 vanillestang (afhængig af hvor kraftig en vanillesmag man ønsker)
  • 50 gr. meget finthakkede mandler
  • 50 gr. kokosmel
  • 200 gr. smør
  • 125 gr. sukker
  • ½ æg - pisket sammen
Bland mel, sukker, hjortetaksalt, vanillekorn, mandel- og kokosmel. Smørret smuldres i melblandingen, og dejen samles med det halve sammenpiskede æg. Dejen hviler koldt min. ½ time.

Ideelt set skal dejen køres gennem kødhakkerens stjerneplade, men sådan én har jeg ikke. Jeg tænkte, at jeg kunne bruge en stjernetylle i stedet, men det var dejen altså for fast til. Den kunne simpelthen ikke komme ud af hullet. Så mine kranse er rullet i hånden. Det gør som sagt lidt ved det kunstneriske udtryk, men ændrer heldigvis ikke på smagen.

Kransene bages ved 200 grader i 6-8 minutter og opbevares i en kagedåse.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar