søndag den 16. december 2012

Hvide snefnug

 
I dag er det tredje søndag i advent og al den fine julesne er regnet væk, men heldigvis har jeg hvide snefnug indendøre i stedet.
 
 
Fnuggene er lavet af en dej af maizena og natron og hænger på røde grene fra haven sammen med min kusines skønne, strikkede julekugler.
 
 
Fnuggene er lavet i 3 størrelser med et udstiksæt, jeg har købt på Amazon.
 
 
Snefnug i hvid dej (giver ca. 50 ornamenter alt efter formenes størrelse)
Målene er oversat fra amerikanse cup-mål, så de er ca. mål.
  • Ca. 1½ dl. maizena
  • Ca. 2½ dl. natron
  • Ca. 2 dl. vand
Alle ingredienser blandes i en gryde og koger ved svag varme, indtil blandingen tykner og får konsistens som en lind kartoffelmos.

Hæld blandingen over i en skål og lad den stå under et fugtigt viskestykke, indtil den er kølet af. Når den er kold, æltes den til en blød, glat dejklump. Tilsæt evt. mere maizena, hvis dejen er for klæbrig.


Del dejen i mindre stykker og rul den ud, så den er ca. 5 mm. tyk. Udstik forskellige former med kageudstikkere og læg dem på en plade med bagepapir. Hullet til ophæng laves med et sugerør.


Ornamenterne bages ved 100 grader i ca. 30 minutter. Jeg har fundet flere opskrifter, som siger 175 grader i 1 time. Det kan ikke anbefales. Ornamenterne mister den hvide farve og bliver brune, og pga. mængden af natron hæver de op. De skal tørre snarere end bage, men hold øje med dem og vend dem undervejs, så de bliver tørret på begge sider.

Hvis de begynder at bule kan de bages under pres med en bageplade ovenpå noget af tiden. Når der er tørre og hårde tages de ud og lægges til afkøling på en bagerist. Det er vigtigt, at de ikke bliver liggende på pladen, så bliver de fugtige på undersiden.



Dejen kan farves med frugtfarve, før de bages eller dekoreres, efter de er bagt. Skriv fx navn på og brug dem som bordkort til julebordet.

9 kommentarer:

  1. Hei! :-D
    Har du prøvd å lufttørke dem?
    Sprekker de lett opp i ovnen?

    SvarSlet
  2. Hej!

    Jeg har ikke prøvet at lufttørre dem, men jeg er bange for, at de bare vil begynde at smuldre.

    De sprækker ikke i ovnen, men de kan let blive lidt brune, hvis man ikke holder øje ;-)

    Hilsner fra Katrine

    SvarSlet
  3. Min dej smulrer bare - jeg kan slet ikke ælte den sammen. Ved du måske hvad jeg har gjort galt?

    SvarSlet
  4. Hej Nadia!

    Det har jeg ikke været ude for før, men måske skal blandingen koge lidt længere. Du skal lade den koge ved svag varme og omrøring indtil maizenaen får blandingen til at tykne.

    Og så skal den køle under et klæde, så den ikke tørrer ud.

    Håber det hjælper! God fornøjelse med dem!

    Hilsner fra Katrine

    SvarSlet
  5. Hvor har du købt de fine stjerneudstikkere?
    Mvh Katrine

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh nu ser jeg det. Fint link :)

      Slet
    2. Udstikkerne er købt hos Amazon: https://www.amazon.co.uk/Snowflake-Stainless-Sugarcraft-Biscuit-KAISHANE/dp/B06ZZLJFRP/ref=sr_1_25?s=kitchen&ie=UTF8&qid=1539592706&sr=1-25&keywords=cookie+cutter

      Slet