torsdag den 13. december 2012

Lucia


I dag er det Lucia-dag og en fantastisk undskyldning for at spise lækkert, sødt, svensk bagværk med masser af smør og et strejf af safran.

Find opksriften på Lucia-boller her.

P.S. Ovenstående billede er faktisk fra sidste år. Men jeg kunne ikke dy mig og bagte også lucia-boller i år, efter samme opskrift forstås.


Da jeg havde fyldt en plade med lucia-boller, var der stadig en klat dej tilbage, den blev til dette skønne juletræ.


Jeg æltede en god håndfuld rosiner ind i dejen og rullede den ud, som hvis jeg skulle lave kanelsnegle.


Så rev jeg en stor klump marcipan på den grove side af rivejernet og skallen af en øko. appelsin på den fine side af rivejernet og fordelte ud over dejen.


Hele herligheden blev rullet sammen, skåret i snegle og lagt på en bageplade i juletræsformation.


Træet blev penslet med mælk og bagt i ovenen ved 200 grader ca. 10 minutter. Dernæst pyntet med grøn glasur og farvet krymmel. Lovely!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar