lørdag den 10. december 2011

10. december - Rødkålssalat


Jeg skal til julefrokost i dag. Masser af skønne kvinder, white russian og rigeligt med god mad. Eftersom der kommer flere vegetarer, har vi aftalt, at vi bevæger os lidt væk fra den traditionelle gris-på-alle-måder-menu.

Én ting er dog sikkert, jeg går ikke til julefrokost uden flæskesteg. Så det er mit bidrag til  julebordet. For at glæde vegetarerne, har jeg dog skiftet den traditionelle rødkål ud med denne lækre rødkålssalat, som jeg fandt i et Alt for Damerne for nogle år siden, og som nu er fast bestanddel af vores julemenu.



Du skal bruge:
(6 personer)
  • ½ rødkålshoved
  • 3 appelsiner
  • 75-100 gr. valnødder (alt efter hvor pjattet man er med valnødder)
  • 1 bundt bredbladet persille
  • 50-100 gram tørrede tranebær (alt efter hvor pjattet man er med tranebær)
Rødkålen snittes meget fint. I stedet for at pille appelsinen skæres skrællen af med en kniv og kødet skæres i tern. Valnødder og persille hakkes groft og blandes med rødkål, appelsin og tranebær.

Overhældes med en dressing af:
  • 1 dl. olivenolie
  • 2 tsk. dijonsennep
  • 1/4 dl. æblecidereddike
  • 1 fed knust hvidløg
  • salt/peber
  • 2 tsk. rørsukker

Ingen kommentarer:

Send en kommentar